Divan Edebiyatında Nakş ve Nakkaş 1: İlk Yüzyıllar
(Nakş and Nakkaş in Divan Literature 1: First Era
)
Yazar
|
:
Fatma Büyükkarcı Yılmaz
|
|
Türü |
:
|
Baskı Yılı |
:
2014
|
Sayı |
:
12
|
Sayfa |
:
13-28
|
Özet
Maniheizm dininin kurucusu Mani, sağlığında öğretilerini
Erjeng adlı kitabında yazıya geçirmiş ve kitabının bir
bölümünü kâinatı tasvir eden çizimlerle süslemiştir. Bu
resimler çok güzel olduğu için bu kitap, gökten inen bir
mucize olarak gösterilmiş ve bundan dolayı da Mani'ye
nakkaşlık isnad edilmiştir. Yedi yazıt ve bir resim bölümünden
oluşan bu resimli mecmua Nigâr, Nigâristan,
Engelyûn veya Erteng adlarıyla da bilinir.
Divan edebiyatında da nakş, nakkaş ve ilgili diğer kelime
ve terimler (musavvir, nigâr, Mani ve Erjeng gibi)
kullanılarak çeşitli oyunlar ve edebi sanatlar vasıtasıyla
sevgilinin güzelliğinden, onun hayalinin aşığın gönlüne
nakşedilmiş olmasından, Allah'ın yaratıcılık vasfından
bahsedilmiştir. Bu kelime ve terimlerin
Anahtar Kelimeler
Mani, Erjeng, nakş, nakkaş, Kadı Burhaneddin, Şeyhî, Ahmed Paşa, Necati Beg
Abstract
Mani, the founder of Manichaeism, in his lifetime wrote
his teachings in a book called “Erjeng” and he ornamented
a chapter of his book with drawings describing the
universe. Since drawings in “Erjeng” are so beautiful, the
book was shown as a miracle coming from the sky and
therefore Mani was attributed to be a miniaturist. That
illustrated periodical which consists of seven inscriptions
and an illustration chapter is also known as “Nigâr”,
“Nigâristan”, “Engelyûn” or “Erteng”.
Also within the
Keywords
Mani, Erjeng, nakş (miniature), nakkaş (miniaturist), Kadı Burhaneddin, Şeyhî, Ahmed Paşa, Necati Be