Bayramî-Melâmîliğine Dair Bir Eser: Risâle-i Cevâhirü’lİrfân Yahut Risâle-i Müşkilât-ı Esrâr-ı Işk
(A Work on Bayramî-Melâmî Philosophy: Risâle-i Cevâhirü’l-İrfân or Risâle-i Müşkilât-ı Esrâr-ı Işk
)
Yazar
|
:
FERUDUN HAKAN ÖZKAN
|
|
Türü |
:
|
Baskı Yılı |
:
2021
|
Sayı |
:
27
|
Sayfa |
:
571-607
|
Özet
Çalışmaya konu edilen eser, 16. yüzyıl Melâmî
mutasavvıflarından Abdurrahmân el-Askerî tarafından kaleme
alınmıştır. Dört nüshası bulunan eser 565 beyitten
oluşmaktadır. Risâle-i Cevâhirü’l-İrfân yahut Risâle-i
Müşkilât-ı Esrâr-ı Işk, Allâh’ın birliğini ve Allâh’a hamdi
içeren beyitlerle başlar, bunları peygambere salat u selam ve
miraç mucizesinin anlatıldığı beyitler takip eder. Akabinde
hidâyet, irfân, nûr-ı Hak, namaz, ma’ârif, aşk konuları ele
alındıktan sonra eserin yazılış sebebi anlatılır. Giriş
mahiyetindeki bu bölümün ardından sırasıyla insân-ı kâmilin
hâlleri ve kutbu’l-aktâbın alametleri; veliler silsilesi; aşkın
hâlleri ve velâyet sırrının Hicaz’dan çıkışı gibi başlıklar ele
alınır. Cezbe, kutub, insân-ı kâmil, velâyet, velî, muhabbet, aşk,
feyiz, hâl, ma’nâ, tecellî, irfân, ma’ârif konuları etrafında
yoğunlaşan eserde sık sık Kur’ân-ı Kerîm’den âyetler iktibâs
edilmiştir. Çalışmada öncelikle eserin niçin bir Melâmî metni olduğu
izah edilmiş; ardından, ayrıntılı bir tartışma ve
karşılaştırmayla, metinde adı geçmeyen eserin müellifinin,
Abdurrahmân el-Askerî olduğu tespit edilmiştir. Eserin
nüshalarından ikisinde epeyce yer tutan dönemin padişahı
Kânûnî Sultan Süleymân’la ilgili bölümlerin diğer iki nüshada
yer almadığı görülmüş; bu durumun, önemli Bayramî-Melâmî
şeyhlerinden Oğlan Şeyh olarak bilinen İsmâil-i Ma’şûkî’nin
Kânûnî döneminde idam edilmesiyle ilgili olabileceği sonucuna
ulaşılmıştır. Çalışmada ayrıca, eserde geçen Melâmî kavramları
üzerinde durulmuş, bu kavramlar müellifin diğer eserinden ve
kimi tasavvuf sözlüklerinden yapılan alıntılarla ve eserin kendi
anlatımıyla açıklanmıştır.
Anahtar Kelimeler
Cevâhir-i İrfân, Risâle-i Müşkilât-ı Esrâr-ı Işk, Tasavvuf, Melâmîlik, Abdurrahmân el-Askerî.
Abstract
Written by Abdurrahmân el-Askerî, one of the 16th
century Melâmî philosophers, the writing in question has
four different copies and consists of 565 couplets. Risâle-i
Cevâhirü’l- İrfân or Risâle-i Müşkilât-ı Esrâr-ı Işk starts
with couplets about unity of and gratitude to Allâh,
continues with appreciation towards the prophet and the
miracle of ascension. After topics such as the true path,
wisdom, God’s light, worship, education and love have
been mentioned, the reason behind the creation of this work
has been explained. After this whole part of the writing
which may be considered as “introductory chapter”,
author starts discussing about the perfect human being,
marks of the “kutbu’l aktab”, the chain of saints, states of
love and the secret of saintliness coming from Hejaz.
Having ecstasy, ascended people, saintliness, saints,
affection, love, prosperity, state, spiritual realm, manifestation, wisdom and education as its topics, this
piece has often quoted parts from Qur’an.
In the work in question, firstly it has been
explained why this is a Melâmî piece of art; then, with a
detailed discussion and comparison, it has been discovered
that the author of this piece, which hasn’t been mentioned
in the piece itself, is Abdurrahmân el-Askeri. It is noticed
that certain chapters of the book about the sultan of the day,
Kanuni Sultan Süleyman, was taken out of its two copies,
the reason of which was considered to be that one of the
important Bayramî-Melamî shaikhs, İsmâil-i Ma’şuki,
also known as Oğlan Şeyh, has been executed in Kânûnî.
This work also analyzes some of the Melami terminology,
attempting to explain it with the help of the expression of
the book in question, the other book of the author and
certain quotations from certain mysticism dictionaries.
Keywords
Risâle-i Cevâhir-i İrfân, Risâle-i Müşkilât-ı Esrâr-ı Işk, Mysticism, Melâmîlik, Abdurrahmân el-Aske